Kan søvn hjælpe dit vægttab?

Oprettet d. under Tips

De fleste er klar over at man skal motionere og spise sundt og varieret, hvis man ønsker at tabe sig. Men vidste du godt at en optimering af din søvn også kan bidrage til dit vægttab? 

 

Hvordan kan det så lade sig gøre? Jo ser du, når man sover mindst 8 timer i døgnet, uden forstyrrelser så vil niveauet af væksthormoner få et boost. Ens væksthormoner er med til at nedbryde fedtet i kroppen. 
 
Får du ikke nok søvn vil dit overskud også falde drastisk og det kan derfor være svært at skulle overskue dagligdagen, så man kæmper sig bare igennem arbejdet og børnepasning også tyr man til den lette løsning hvad der angår madlavning, fastfood. Når man er træt går det også ud over ens lyst til at dyrke motion og kan faktisk også være med til at øge sukkertrangen hvis man ikke sover nok. Det betyder derfor også at ens resitution fase kan have en meget negativ effekt hvis man ikke får sovet nok.
 
VI ELSKER AT SOVE!
Men når hverdagen rammer med arbejde, børnepasning, lektier og madpakker kan det være svært at få de timer som er nødvendig for ens søvn. Derfor går de fleste rundt og er en smule træt og man møder ofte folk som siger ”jeg har næsten ikke sovet i nat” eller ”jeg kan ikke sove fortiden” Det vil vi hjælpe dig med at overkomme. Derfor har vi samlet nogle tips som kan hjælpe dig med at sove bedre om natten. 
 
Hvor stor er ens søvnbehov? 
Teenagere skal gerne have 9 - 10 timers søvn imens en voksen skal have 7-8 timers søvn.
Her er nogle tips som du kan prøve for at optimere din søvn.
 
  1. Undgå koffein efter kl 16. 
  2. Undgå øl, vin eller anden form for alkohol inden sengetid. Det er en skrøne at det hjælper dig med at sove bedre. Det kan hjælpe dig til at slappe af. Men det har negativ betydning for den dybe søvn. 
  3. Undgå ”Blue screen” altså det blålys som kommer fra de fleste skærme såsom tv, smartphones og tablets en time før sengetid. Få hellere smurt madpakken til i morgen og skåret noget frugt. 
  4. Vælg den rigtige seng. Det kan være svært at vælge den helt rette seng. Heldigvis findes der en masse senge tester sider hvor du kan blive klogere på hvilken seng du skal vælge.
  5. Sørg for at dit soveværelse er total mørk når du skal sove. 
  6. Luft ud når du ikke er hjemme.
 
Vi håber du kan bruge nogen af vores tips til at få optimere din søvn, så du kan optimere dit vægttab. 
 
Sov godt ;) 

Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar